0512 - 571 030
 0512 - 571 030

Help, ik heb een klacht

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts. Toch kan het voorkomen dat u vindt dat u niet goed of onzorgvuldig bent geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat u hier eerst met uw behandelaar over praat. En er zo probeert uit te komen.

Als u ergens ontevreden over bent, dan kunt u de volgende stappen nemen:
  1. Praat met uw tandarts om het op te lossen
    Vraag om een verhelderend gesprek met uw tandarts. Meestal lost dit al veel op. U kunt aangeven wat u onduidelijk vindt of wat u dwars zit. De tandarts kan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Bovendien is het voor de tandarts belangrijk te weten, dat u een probleem heeft. U kunt dan samen zoeken naar een oplossing.
     
  2. Gesprek met de interne klachtenfunctionaris van de praktijk
    Mocht u samen met uw tandarts niet tot een oplossing zijn gekomen, dan kunt u uw klacht schriftelijk bij ons melden. We zullen er dan alles aan doen om samen met u tot een goede oplossing te komen van uw probleem. U kunt uw klacht mailen naar klachtenfunctionaris@bouriciuslaan.nl . Natuurlijk kunt u uw klacht ook telefonisch kenbaar maken via ons algemene telefoonnummer 0512-571030.
     
  3. Vraag advies van het TIP 
    Zijn we er samen nog niet uitgekomen, of u wilt uw klacht met een externe onafhankelijke partij bespreken, dan kunt u telefonisch informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), telefoonnummer 0900 20 25 012, € 0,90 per gesprek. Het TIP is opgericht door de KNMT. De TIP-medewerker kan met u meedenken hoe u het beste met uw tandarts (weer) in gesprek kunt gaan en geeft u hiervoor tips en handvatten.
     
  4. Dien een klacht in via de Klachtenregeling van de KNMT 
    Komt u er alsnog niet uit? Dan kunt u hieronder een klacht indienen bij de KNMT. De tandartsen in onze praktijk zijn aangesloten bij de Klachtenregeling van de KNMT. U kunt hier verdere hulp krijgen van een KNMT-Klachtenfunctionaris bij het oplossen van uw klacht als u er zelf niet uit bent gekomen met uw tandarts of onze interne klachtenfunctionaris.
Nadat u een klacht heeft ingediend bij de KNMT, neemt een klachtenfunctionaris van de KNMT contact met u en de tandarts op om te bemiddelen.
Als uw klacht niet wordt opgelost met de hulp van de KNMT-Klachtenfunctionaris, dan kunt u uw klacht laten beoordelen door de Geschilleninstantie Mondzorg. Deze doet een bindende uitspraak over de klacht.

Kosten
Aan de bemiddeling van de KNMT-Klachtenfunctionaris zijn voor u als patiënt geen kosten verbonden. Dat geldt ook voor de klachtbehandeling. Als u het TIP belt, betaalt u een vast bedrag van € 0,90 per gesprek.

Naar het KNMT-Klachtformulier
 

Nieuws

Advies WHO niet van toepassing op Nederland

In de media verscheen op 12 augustus 2020 het bericht dat de World Health Organisation (WHO) zou adviseren niet-essentiële tandartsbezoeken uit te stellen. Deze internationale berichtgeving, die is overgenomen door een aantal Nederlandse media, stelt dat de WHO de kans op besmettingen in een tandartspraktijk te groot zou achten. De WHO doet de oproep echter aan landen die nog niet volgens een Corona-leidraad werken, zoals Nederland dit wel doet.
In Nederland heeft de Commissie Leidraad Corona samen met het RIVM een leidraad opgesteld om op een verantwoorde manier reguliere mondzorg aan te kunnen bieden. 
Daarnaast wordt onze mondzorg zorgvuldig gemonitord: het reproductiegetal is in Nederland niet gestegen in de weken nadat de mondzorg weer reguliere behandelingen is gaan uitvoeren. De berichten zoals deze in een aantal Nederlandse media zijn verschenen gaan hieraan voorbij.

(Bron: KNMT.nl)

Toeslag voor de meerkosten i.v.m. corona

Samen met de zorgverzekeraars heeft de NZa besloten dat het vanaf 1 augustus 2020 mogelijk is om de extra kosten die door de corona-uitbraak zijn ontstaan, te vergoeden. Deze toeslag van € 4,26 is een tegemoetkoming in de kosten die samenhangen met de zorg van onze patiënten, zoals triage en (extra) persoonlijke beschermingsmiddelen.
U vindt de toeslag terug op uw nota met de code C88 (bij tandheelkundige zorg) of F902 (bij een orthodontische behandeling).
De toeslag met code C88  wordt voor kinderen tot 18 jaar vergoed vanuit de basisverzekering. Heeft u een aanvullende tandartsverzekering? Dan wordt de toeslag in sommige gevallen vergoed door de zorgverzekeraar. Hierover kunt u het beste contact opnemen met uw zorgverzekeraar. De toeslag met code F902 wordt alleen vergoed als u een aanvullende verzekering heeft met een module orthodontie. 


Ga naar het berichtenarchief